Happy holi en nog veel meer! - Reisverslag uit Orchha, India van bartenmandyopavontuur - WaarBenJij.nu Happy holi en nog veel meer! - Reisverslag uit Orchha, India van bartenmandyopavontuur - WaarBenJij.nu

Happy holi en nog veel meer!

Door: Bart en Mandy

10 Maart 2015 | India, Orchha

We vielen op dag twee met onze neus in de boter; holi festival. De hindoes vieren het einde van de winter en het begin van de lente. Overal waar je kijkt is kleurpoeder en iedereen die maar wil is bedekt onder een laag kleur. We hebben onze groep leren kennen en met hen holi gevierd; onherkenbaar waren we aan het einde van de dag. Het holi is pas af als je ook met water speelt dus ook dat lieten we niet ontgaan. En zo erg is dat niet met een temperatuur van 25+.

Omdat hindoes alcohol drinken tijdens het holi en daarna vaak nog achter het stuur kruipen was het niet veilig om Delhi verder te verkennen. In al die drukte vonden we dat misschien nog niet eens zo erg. Al moeten we toegeven dat het geluid van al het verkeer stiekem ook begint te wennen.... Een beetje dan

Dag drie begint met een vroege treinrit van twee uur naar Agra, zuid-west van Delhi. In de trein raken we aan de praat met Indiase families en met veel handen en voetenwerk hebben we een echt gesprek kunnen voeren. Toch wel cool!

In Agra gaan we eerst naar een paleis en een traditionele tapijtfabriek. Daarna naar de grote attractie; de Taja mahal! Samen met nog zon 1 miljoen andere mensen hebben we dit wereldwonder mogen aanschouwen. Ondanks dat het poepie druk was hebben we toch aardige foto's weten te maken. Missie geslaagd!

Dag vier begint met een bezoek aan Agra fort; wat zijn die mensen in die tijd al slim geweest! Een gigantisch mooi fort met allerlei slimme dingen zoals airco en het bereken van uitzichten. Wow!
Hier na volgt opnieuw een treinrit, maar nu voor vier uur. We komen aan in Orchha. 'S avonds wonen we een hindoe dienst bij in een tempel. Hindoes offeren bloemen etc aan hun god. Ofja goden; ze hebben er een miljoenen...

Oja, Naveen (onze guide) moest ons teleur stellen omdat ons hotel in Orchha volgeboekt zat. In plaats daarvan zijn we een beetje geüpgraded en slapen we nu in een oud en gerestaureerd paleis. Wow wow wow! We werden ontvangen met bloemen en een drankje en worden behandeld als koningen en koninginnen. Hier kunnen we wel aan wennen;)
Verder hebben we in Orchha paleizen bekeken en geshopt.

Aan het verkeer heeft zich ondertussen een nieuwe weggebruiker toegevoegd; de koe. Koeien lopen los over straat en staan zo nu en dan in de weg. En als een koe daar staat, ja dan staat hij daar! De koe is heilig en heeft altijd voorrang. Samen met de koe blijft het verkeer echt een grote chaos. Niet te filmen!

Vandaag hebben we een lokale school bezocht en samen gezongen en gedanst. Ook zijn we in een huis geweest van een lokale familie. Bijzonder allemaal.

Vanavond zullen we een nachttrein hebben naar Varanasi; een stad aan de heilige rivier de Ganges. De dag erna zullen we op een boot logeren op deze rivier en alle rituelen vanaf het water kunnen aanschouwen.

We hebben het maar druk met genieten en lol trappen met elkaar en de groep. Wij houden het zo nog wel een tijdje vol!

• 10 Maart 2015 - 17:06

Pap En Mam (Bertie - Ria):

het is weer allemaal prachtig, klopt dus toch wat opa altijd zegt, prinses als je in een paleis logeert.
    geniet van alles en van elkaar, xx pap en mam, poot van Mazzel en miauw van Moos

• 10 Maart 2015 - 18:40

Carla:

Gaaaaaaafffffff. Geniet maar lekker. Kei leuk om zo te lezen. Mijn kids zeggen op zaterdagmiddag: ow ja mam ik vlieg morgen naar Afrika, om vervolgens een week niks te horen. En de opvolgende week aan de was te zien, ow ze zijn weer thuis!! Liefs je tantetje Carla

• 11 Maart 2015 - 11:38

Loes Van Der Heijden :

Super gaaf Mandy en Bart!! Tof verhaal!! Geniet geniet geniet

• 11 Maart 2015 - 14:26

Leny:

mandy en bart zoveel luxe ook een keer lekker om van te genieten.
    leuke verhalen we reizen zo mee.
    bartje zorg goed voor je prinses en mandy zorg goed voor je prins.
    geniet nog lekker en wij van je verhalen gr

• 11 Maart 2015 - 19:35

Robert:

Hoi Luitjes, het is super wat jullie beleven, veel indrukken opdoen.
    Heb nog veel plezier, en geniet vooral.
    Grt

• 12 Maart 2015 - 15:19

Lot En Iris En Lieke :

Heee vriendjes,

Super om te horen dat jullie het naar je zin hebben. Geniet er maar lekker van en we lezen graag het volgende verhaal :) xx van ons

• 13 Maart 2015 - 19:54

Sabrina En Ad:

Hee schoonbroertje en Manty ;)!

Wat leuk om te horen dat jullie het zo naar jullie zin hebben!!
    En wat maken jullie gave dingen mee!! Wooooow echt super vet!
    De volgende keer ga ik ook mee ;)
    Heel veel plezier nog met zijn tweetjes maar dat komt helemaal goed hoor ik wel!

Liefs Ad en Sabrina