Namaste - Reisverslag uit Lumbini, Nepal van bartenmandyopavontuur - WaarBenJij.nu Namaste - Reisverslag uit Lumbini, Nepal van bartenmandyopavontuur - WaarBenJij.nu

Namaste

Door: Bart en Mandy

14 Maart 2015 | Nepal, Lumbini

Vanuit Orchha namen we de nachttrein naar een plek aan de Ganges. Dit werd een lange nacht gezien de eerste gevallen van 'Delhi belly' zich begonnen te uiten. Delhi belly is de woordspeling voor diarree/braken. Zo'n beetje 80% van de toeristen zal door de hygiënische omstandigheden hier een keer of enkele dagen Delhi belly krijgen. Dit gaat vaak vanzelf weer over.
Na de nachttrein gingen we met bootjes enkele uren varen over de Ganges. De Ganges is de heilige rivier van India. In deze rivier wassen alle hindoes hun zonden van zich af. Hindoes cremeren hun overledenen en het as gaat daarna ook in deze rivier. Ook wordt de was erin gedaan en mensen drinken het water. Lekker prutje dus. Wij hebben t gelaten bij pootje baden.
Na enkele uren varen werden we gedropt op een stuk zandbedding van de Ganges. Het is nu het droge seizoen dus veel van de rivier is drooggevallen en dus een ideale kampeerplek. Onze tentjes werden opgezet en de badkamer werd in de grond gegraven. Eten kwam vanuit de 'keukenboot' en het plaatje was compleet. Op een kleinigheidje na dan... Mijn Delhi belly heeft zich voortgezet in een voedselvergiftiging en zorgde ervoor dat ik flink ziek werd. De perfecte plek natuurlijk met alle sanitaire voorzieningen:) Aan de andere kant was er ook wel weer plek zat om te gaan. Nouja, uiteindelijk was het veel holy shit;)
Het was mooi helder weer met een hemel vol sterren. Iedereen uit de wereld weet wel weer een ander verhaal te vertellen over sterren en allerlei andere zaken. Voor de niet-zieken een geslaagd avontuur.

En toen verder naar Varanasi; de heilige stad voor de hindoes aan de Ganges. De Lonely planet zegt over Varanasi; 'brace yourself. You're about to enter one of the most blinding colourful, unrelentingly chaotic and unapologetically indiscreet places on earth'. Nou dat klopt! We dachten echt; meer chaos dan Delhi bestaat niet. Varanasi is het bewijs dat dit wel kan! Tussen de auto's, koeien, fietsers, stieren, riksja's, varkens, tuktuks, scooters, wandelaars, geiten, motors en honden door is af en toe nog best een beetje straat te zien. Al is die straat weer bezaaid met papier, heel veel plastic en koeienvlaaien. Een kwestie van continue voor-links-rechts-boven en vooral onder je kijken!

Voor hindoes is belangrijk dat zij uiteindelijk in de Ganges terecht komen. Veel mensen die gaan overlijden proberen dan ook naar Varanasi te komen. Binnen 24 uur na overlijden vindt de crematie plaats. Het resultaat is dat er per dag zo'n 200 rituele verbrandingen aan de Ganges plaatsvinden. De ene na de andere houtstapel wordt klaargemaakt. Het as gaat daarna de Ganges in. Net naast de mensen die andere rituelen in diezelfde rivier uitvoeren.
Vanuit een boot hebben we zowel de ochtend als avond gebeden en rituelen mogen aanschouwen. In de avond hebben we ook kaarsjes in het water gelaten waarbij je een wens mocht doen. Nu dus duimen!
Varanasi was evenals de rest van India wederom een bijzonders ervaring.

India heeft zoals iedereen zegt 2 kanten; you love it and you hate it. Dat geldt ook voor ons. We hebben er echt van genoten maar ons ook vaak afgevraagd waar we terecht zijn gekomen. Tijd om eens in Nepal te gaan kijken dus!

Met een 10uur durende rit in een busje reden we over een weg die je gerust Vinkenstraat 2.0 mag noemen. Deze was dan wel verhard maar het effect is hetzelfde. (Voor de mensen die niet weten wat de vinkenstraat is; een zandpad met veel hobbels en gaten in de weg bij het huis van de ouders van Mandy). Ook deze weg wordt als vierbaans weg gebruikt. Kun je het je voorstellen? Na 10 min zaten we al tegen een truck aan en zat er een aardige deuk in onze bus. Ach het moest er een keer van komen.

De grens oversteken was toch wel indrukwekkend. Mensen werden letterlijk het land uitgeslagen in verband met het smokkelen van drugs. Het Indiase visum is bij deze gesloten en er is geen weg meer terug. Het visum van Nepal is goedgekeurd en de avonturen in Nepal kunnen beginnen. Het ziet er nu allemaal in ieder geval iets meer proper uit.
Het was een lange dag met veel gewiebel in de bus. Een nieuw land en ook een nieuwe tijdzone. Wij lopen nu 4 uur en 45 minuten voor op jullie. Voor nu gaan we wat eten en optijd naar bed.

Liefs Bart en Mandy

Ps antibioticum kan echt wonderen verrichten. Na de eerste tabletten ben ik weer wat opgeknapt en ondertussen kan ik die ervaring van mijn lijstje strepen. Ondertussen is 75% van ons ziek geworden dus we zijn op de goede weg;) Bart houdt zich gelukkig goed staande:)

• 14 Maart 2015 - 16:57

Pap En Mam (Bertie - Ria):

nou in ieder geval een "hoop" ervaringen opgedaan en dat stuk al weer veilig afgesloten.
    Op naar de nieuwe ervaringen en al het moois wat Nepal te bieden heeft, met weer een andere cultuur en hopelijk veilig eten, geniet er van, xxxx pap en mam

• 15 Maart 2015 - 13:32

Opa En Oma:

Hier alles goed, fijn jullie vanmorgen gesproken te hebben en gezien. Let op dat je je fietsband niet kapot rijdt. Want wie weet zijn er geen Nepalese fietsenmakers en moet je naar huis komen om bij opa de band te laten maken :)
    Xxxx opa en oma

• 15 Maart 2015 - 17:59

Lisette:

Ha Mandy en Bart,

Ik geniet van jullie verhalen en foto's! Zoooooo gaaf! Geniet en please snel verhalen en beeldmateriaal van Nepal! Daar ben ik zo benieuwd naar!
    Jullie veel plezier! En Bart: hou vol met niet ziek worden..... X lis

• 15 Maart 2015 - 18:52

Ome Ben En Tante Sjannie:

hoi jongens wat fijn dat we hier een plee hebben die je door kan spoelen,maar fijn dat het weer goed gaat geniet er van .Bart hopelijk gaat het jou voorbij.geniet van de dagen die nog komen.gr.BEN en Jannie

• 18 Maart 2015 - 11:19

Rixt:

Wauw! Wat een belevenissen zeg!! Jullie hebben al een boel meegemaakt! Gelukkig dat de antibiotica z'n werk heeft gedaan! Op naar de volgende avonturen in Nepal! Ben erg benieuwd hoe jullie het daar zullen hebben! Geniet van alles wat jullie daar zien en doen, dit pakt niemand meer van jullie af!! Een prachtige ervaring rijker! Geniet geniet geniet!! Liefs Martijn en Rixt

• 19 Maart 2015 - 07:37

Lot En Iris En Lieke:

Wauw wat een avontuur ze!! Gelukkig voel je je eigen wel al wat beter!!geniet ervan nog en houd het rustig! :)

• 21 Maart 2015 - 03:23

Astrid:

Super om jullie verhalen te lezen, geniet, geniet, geniet.

• 26 Maart 2015 - 21:17

Mirjam:

Jeetje meid gelukkig weer opgeknapt.
    Nu genieten van de laatste week daar.
    Ik heb inmiddels moos verwelkomt hier :-)
    Tot snel lieverds,owja Bart ik heb de eerste praktijk examen binnen (motor)

Liefs Mirjam