Nepal - Reisverslag uit Kathmandu, Nepal van bartenmandyopavontuur - WaarBenJij.nu Nepal - Reisverslag uit Kathmandu, Nepal van bartenmandyopavontuur - WaarBenJij.nu

Nepal

Door: Bart & Mandy

21 Maart 2015 | Nepal, Kathmandu

Na een nacht goed slapen in Lumbini kon ons Nepal avontuur beginnen. We gingen eerst naar de geboorteplaats van Buddha. Een mooie plek met veel van die bekende Nepalese gekleurde vlaggetjes. Om nog even na te genieten van de busreis van de dag ervoor gingen we deze dag nog 5uur rijden om in het Chitwan national park aan te komen. Dit is een national park sinds 1973. Momenteel zijn hier zo'n 120 tijgers, 500 rhinos, olifanten, 450 soorten vogels, enkele luipaarden en slothbears te bewonderen. Als je ze kunt vinden in ieder geval;)

We verbleven in een park met huisjes en leek ineens of we echt op vakantie waren:) Zon, palmbomen en entertainment en onze dag en avond kon niet meer stuk. We zijn een stuk wezen fietsen door een lokaal dorp en hadden een kijkje in een huis en keuken. Binnen koken op een kampvuurtje, echt primitief allemaal. Tijdens het lopen door het dorp konden we nog net ontsnappen aan een aanval van een stier. Het blijft overal opletten...
Een opvallend iets in alle dorpjes was dat er een bijzonder soort 'onkruid' groeit. Dit zijn namelijk allemaal hennepplanten! Het is verboden ze te verbouwen en gebruiken, maar t groeit overal... Tuurlijk.

De volgende dag werd het tijd om op safari te gaan in het hart van de jungle en op zoek naar tijgers en neushoorns. We begonnen in een klein bootje met een paar uur varen. Niet heel spannend op het eerste zicht. Dat werd het wel toen we de eerste krokodillen langs de kant zagen liggen en later een meter of 7 bij ons vandaan. Niet de grootse jongens maar 4-5m toch behoorlijk indrukwekkend. Na het varen volgde een jeeptocht. Na uren rondrijden en zoeken hebben we 3 neushoorns gevonden. Geen hele slechte score! Helaas geen tijgers maar dat was al voorspeld. Deze zijn erg verlegen en maar 120 verspreid over 932 km2.
We sliepen de avond in een basic kamp aan de rand van het park. We zagen een prachtige zonsondergang en later miljoenen sterren aan de hemel. Ook giga veel muggen maar dat terzijde.
De dag erop vertrokken we nog eenmaal met de jeep de jungle in voor nog een poging tot katachtige spotten maar ook dat leverde niets op. We gingen weer terug naar ons hutje in het park van de dag ervoor en zijn gaan chillen en daarna nog wat gaan wandelen. We hebben een poging gedaan om dezelfde route te wandelen als dat we gefietst hadden, maar weg onthouden bleek niet echt ons sterkste punt. 7km later waren we thuis;)

Tijd om de jungle te verlaten en in te ruilen voor de hoofdstad van Nepal; Kathmandu. Een 7 uur durende busrit bracht ons door een super mooi heuvelachtig landschap naar de stad. Vergeleken met Delhi voelt het hier als thuiskomen. Kathmandu ligt op 1350m en dus zijn we officieel in het Himalaya gebergte!
We hebben alle hoge bergen inclusief ons doel van volgende week ondertussen goed kunnen zien in een klein vliegtuig. In 45 min zijn we over de Himalaya gevlogen onder het genot van een glas champagne. Soms is het best genieten;)

Na het vliegen zijn we in Kathmandu naar verschillende tempels wezen kijken. Die zien er allemaal weer erg mooi uit. Aapjes wonen ook graag op tempels en dus is het uitkijken geblazen met alle spullen die loszitten.
Het bezoeken van de tempels was ook het einde van onze eerste trip en dus moest er afscheid genomen worden van weer veel te veel leuke mensen. De avond hebben we nog gevierd in een bar en daarna ging ieder zijn eigen pad weer op. Veelal naar huis. We hebben er in ieder geval weer genoeg logeeradressen bij.

Ons kopje ziekzijn heeft er weer twee hoofdstukken bijgekregen... Ik ben in Chitwan opnieuw geveld door Delhibelly, alleen deze keer gelukkig een mildere variant. Op de eerste dag in Kathmandu werd helaas ook Bart geveld maar knapte gelukkig weer snel op. Het is voor ons echt een sport om gezond te blijven...

En gezond blijven is belangrijk want we staan aan de vooravond van een hele andere soort vakantie. We gaan namelijk de komende twee weken op de mount Everest wandelen om uiteindelijk base camp op 5545m te bereiken. Een pittige klim, maar een die we erg graag willen doen!
Vandaag hebben we de laatste accessoires gekocht als trekking poles, spikey schoenen voor het ijs, afritsbroeken en veel snoep met veel calorieën. We mogen maximaal 10kg pp meenemen plus 5kg handbagage. Onze backpack werd dus weer selectief bekeken en een fractie van alles kan maar mee. We hebben er zin in maar vinden het ook spannend. Nu maar snel gaan slapen want we vertrekken morgen vroeg!

• 21 Maart 2015 - 20:21

Mieke En Theo:

Wat weer een leuk verhaal, blijf genieten! Opletten met eten anders heb je zo weer de Dehlibelly!!

• 21 Maart 2015 - 21:09

Patrick, Yvonne, Jayden En Colin:

Hoi Mandy en Bart,

Weer mooie ervaringen hebben jullie opgedaan.
    Veel plezier en success op de mount Everest!!

• 22 Maart 2015 - 00:13

Ben En Jannie :

Wij wensen jullie heel veel sucses toe ,en Bart als je boven bent ga je dan door de knieen om aan Mandy iets te vragen??????????.
    Heel veel groetjes van ons .Ben en Jannie

• 22 Maart 2015 - 01:13

Pap En Mam :

alweer heel wat ervaringen rijker. nu op naar de grote berg.
    wat ook betekent van 25 graden in de plus tot langzamerhand enkele graden in de min.
    veel plezier hopelijk in goede gezondheid, succes!!
    xxx pap en mam

• 24 Maart 2015 - 12:34

Willeke :

Veel succes! Enjoy!

• 26 Maart 2015 - 21:19

Mirjm:

Veel succes met jullie klimtocht en hopelijk een mooie ervaring rijker straks en prachtige fotos voor het thuisfront.

Liefs Mirjam en een poot van Moos

• 02 April 2015 - 15:47

Marjan:

Hallo daar.
    Jullie hebben het gehaald, top gedaan.
    En jullie zien er nog fit en stralend uit